- Nämä kirjoitukset ovat hieman erilaisia kuin mitä kirjoissani on ja mitä luennoillani puhun. Ne saattavat olla ensi silmäyksellä negatiivisia, pessimistisiä ja jopa hyökkääviä. Aikeeni on kirjoittaa realistisesti niin kuin asiat juuri nyt näen. Realistinen näkemys saattaa olla pessimistinen tai negatiivinen.
Ystäväni sanoi erään luennon jälkeen, että hänen mielestään iso osa jopa niistä henkilöistä, jotka käyvät luennoilla jatkuvasti, eivät ole edistyneet oikeastaan yhtään. He etsivät uusia oivalluksia, positiivisia virikkeitä ja ideoita, jotka antavat heille juuri sen verran uutta potkua (toivoa), että jaksavat ongelmiensa keskellä taas hetken. Mutta he eivät ole valmiita tai halukkaita tekemään mitään oleellista ongelmilleen. Monesti luennot ja kirjat ovat vain kainalosauvoja ja hämäystä. Tietenkin on aina olemassa sellainen mahdollisuus, että aikansa luennolta toiselle juostuaan vihdoinkin tulee järkiin ja tekee ongelmilleen jotain, mutta siinä olen samaa mieltä, että monille kirjat ja luennot ovat pakoa ongelmista.
Jos ajattelet sitkeästi, että kunhan olen positiivinen ja toivon parasta niin kaikki tulee olemaan hyvin, niin silloin tulet pysymään harhan vankina. Realistisuus ja jopa negatiivisuus on usein parempi kuin höpöhöpö-positiivisuus. Jos ei mitään muuta, niin ainakin se osoittaa meille sen, mitä emme halua. Voimme käyttää tätä oivallusta ponnahduslautana uuden alkuun.
Monesti yritämme olla positiivisia, jotta meidän ei tarvitsisi tehdä asioille mitään… jotta meidän ei tarvitsisi olla rehellisiä itsellemme… jotta meidän ei tarvitsisi muuttaa mitään. Ajattelemme positiivisesti (valehtelemme itsellemme), että liikakiloni eivät tule vaikuttamaan terveyteeni mitenkään. Lapseni tulevat olemaan ok, vaikka he juovat ja polttavat tai käyttävät huumeita. Avioliittoni tulee jotenkin itsestään korjaamaan sen ongelmat. Tupakointi ja alkoholinkäyttö ei tule vaikuttamaan minun terveyteeni mitenkään. Yritykseni tai työpaikkani tulee olemaan ok, vaikka olenkin laiska, jne. Tämä ei ole positiivisutta vaan itsepetosta. Aito positiivisuus ei ole vastustamista, kuten usein käy. Me vasustamme sitä miten asiamme ovat ja sitten yritämme väenväkisin muuttaa asenteemme ja ajatuksemme positiiviseksi… tämä on vastustamista.
Jos et tiedä, mitkä ovat todelliset syyt siihen miksi poltat, käytät huumeita tai mielialalääkkeitä, olet laiska, ylensyöt jne., niin et millään voi korjata niiden todellista syytä. Ainostaan jos olet tarpeeksi rohkea katsomaan ongelmasi todellisen syyn, voit tehdä sille jotain. Jos meillä on tarpeeksi rohkeutta nostaa kissa pöydälle, niin asiat selviävät usein kuin itsestään. Mutta niin kauan kuin kierrämme ongelmaa kuin kissa kuumaa puuroa, sitä on mahdotonta selvittää. Siksi realistisuus ja jopa negatiivisuus ovat tärkeitä, koska ne ovat totta. Emme tarvitse lisää tyhjää höpöhöpö-positiivisuutta, jota monet kirjat ovat täynnä. Jos haluamme parantaa elämäämme, meidän on haluttava kohdata totuus itsestämme ja asioista ympärillämme, olivat ne kuinka negatiivisia tai rankkoja tahansa. Itsetuntemuksessa totuus on juuri se, mitä etsimme. Ainostaan tätä kautta voimme korjata ongelmamme ja löytää vapauden ja onnen.
Ehkä ymmärtämällä asiat negatiivisuuden kautta opimme jotain uutta. Kaikkien kirjoituksieni aie on auttaa sinua löytämään se sinun oma turvallinen satamasi, jossa voit olla onnellinen. Mutta ennen kuin voimme löytää sinne, meidän on tunnettava polku sinne, sen vaarat (harha) sekä tietenkin meidän on tunnettava itsemme. Niin kauan kuin elämme omatekoisessa harhassamme, emme voi millään löytää sisällämme olevaa polkua omaan onnelaamme. Itsetuntemus sekä oman ja muiden luoman harhan tuntemus ovat ne tärkeimmät seikat tällä polulla.
Sinulla on myös vastuu, että lukijana osaat ottaa näiltä sivuilta oleellisen. Näiden ajatusten lukeminen saattaa olla haastavaa. Pystytkö lukemaan ne neutraalisti ja kaivamaan esiin niistä sen, mikä voi auttaa sinua omalla polullasi? Pienellä työllä sinä ja perheesi voitte löytää sen oman pienen nurkkauksen, jossa voitte olla tyytyväisiä vaikka muu maailma olisi minkälaisessa myllerryksessä ympärillänne. Onko tällaisia omaan elämäänsä tyytyväisiä ihmisiä edes olemassa? On, mutta erittäin vähän ja suurin osa heistä ei ole koskaan lukenut yhtään ”kolme askelta onneen” -kirjaa tai käynyt millään kurssilla. He ovat oivaltaneet asioita itsekseen jollain syvemmällä tasolla. Ole realistinen, älä vastusta sitä miten asiat ovat ja ole oikeasti positiivinen. Ole valmis tekemään se mitä polkusi tuo eteesi. Tekosi määrittävät sinut.
*****
- Uuden oppiminen, mistä itsensä kehittämisen polulla juuri on kyse, on yllättävän vaikeaa. Jos opimme jotain uutta, se yleensä merkitsee sitä, että joudumme muuttamaan asenteitamme, ajatuksiamme ja tekemisiämme. Tämän takia emme monestikaan halua oppia uutta, vaan haluamme vain vahvistaa sitä mitä jo tiedämme.
Jos eteemme tulee jokin uusi, etenkin sellainen asia josta emme ole samaa mieltä, vastustamme sitä. Emme halua kuulla mitään mikä pistäisi ajattelumme uusiksi. Mutta jos haluat todella edistyä polullasi, sinun on nimenomaan oltava avoin kaikelle uudelle. Se ei suinkaan tarkoita, että sinun pitäisi omia kaikki uusi ilman, että kyseenalaistat sen. Tärkeää on olla kumoamatta uusia ajatuksia liian nopeasti vain sen takia, että et ole niistä samaa mieltä.
*****
- Thaimassa näkee paljon ihmisiä shortseissa ja uimapuvuissa. Yllättävän monilla, jopa naisilla, on paljon tatuointeja. Kiinalaiset sekä muut aasialaiset merkit ovat suosittuja. Samoin ovat uusiseelantilaiset maori-kulttuurin ja tahitilaiset kuviot.
Uskon, että nämä ihmiset eivät ole ajatelleet mitä tekevät, vaan ovat ottaneet tatuointeja, koska tatuointi on in – tai oli in. Tatuoinnin kulta-aika on jo ohi ja olemme jo siirtymässä seuraavaan muotivillitykseen. Monet tatuointeja ottaneet vannovat tai puolustelevat tekoaan sillä, että ne ovat taidetta, mutta totuus on, että he menivät muotivillityksen mukana. Aivan kuten muutama vuosi sitten miehillä korvakorut olivat in, mutta nyt ei enää ole. Korvakorun saa halutessa pois, mutta tatuointi onkin jo hankalampi poistaa.
Toinen seikka, mikä minua on aina ihmetyttänyt tatuoinnissa on se, että miksi symbolit pitää aina hakea mahdollisimman kaukaa omasta kulttuuristaan? Tatuoikohan uusiseelantilainen itseensä Kalevala-aiheisia symboleja? Syy tähän on se, että nämä henkilöt ovat niin muodin talutushihnassa (vankina), että he tatuoivat sitä, mikä on muodissa. Henkilö joka tatuoisi itseään ‘oikeista’ syistä tuskin valitsisi itselleen täysin vieraita symboleja. Maorien symbolit saattavat näyttää coolilta, mutta ei niillä ole mitään syvempää merkitystä suomalaiselle. Alkuperäiset maorit ansaitsevat tatuoinnit sitä mukaa kuin kasvavat ja tekevät urotöitä. Ei niitä oteta tuosta vain, vaan ne ansaitaan. Aivan samoin kuin jos sanalla sisu olisi merkki jonka voisi tatuoida, niin tuskin joku uusiseelantilainen ymmärtäisi sen syvän merkityksen samalla lailla kuin jokainen suomalainen ymmärtää luuytimessään asti. Uusiseelantilaiselle se olisi vain tyhjä sana: periksiantamattomuus; mutta suomalaiselle se merkitsisi paljon enemmän. (Ehkä sisulle pitäisi luoda symboli. Esim. Kalevala-aiheinen ympyrä, jonka keskellä S-kirjain, jonka molemmissa päissä on nyrkki?).
Tatuointivillityksen järjettömyys kuvaa hyvin sitä, kuinka suuri voima muodilla ja markkinavoimilla on. Yleensä miehet väittävät, että naiset menevät liian helposti muotivillityksien mukaan. Mutta nyt ovat osat vaihtuneet ja raavaat miehet ovat vuorostaan tulleet jymäytetyiksi oikein kunnolla. He tulevat maksamaan siitä kovan hinnan joutumalla kantamaan merkkejään mukanaan koko elämän. Suurin osa tatuoinneista on hankittu nuoruuden huumassa, jossa tulee tehtyä kaikenlaisia tyhmyyksiä. Lohikäärme tai skorpioni, joka kaksikymppisenä näytti niin kovalta jutulta, voi viisikymppisenä olla aivan eri juttu. Ajattele miltä tuntuisi, jos sinun pitäisi pitää 20 vuotta sitten muodissa olleita vaatteita päälläsi vielä tänään? Samoin korujen ja hiusmuodin kanssa. Ja ajattele, miltä tatuoinnit tulevat näyttämään, kun iho vetää vanhemmiten rypylle. Ja etenkin naisilla! Tulee olemaan hankala mennä avonaisessa iltapuvussa kutsuille, kun tappurat ja kiinalaiset symbolit roikkuvat pitkin kehoa kuin kastunut vesivärimaalaus.
On ihan ok, jos on pieni tatuointi jossain piilossa. Samoin on myös liiallisten lävistysten kanssa. Monille on jäänyt lävistyksistä elinikäisiä arpia. Ennen kuin otat tatuoinnin, mieti miksi haluat ottaa sen. Syy on, että haluat olla kapinallinen, cool, in, yksilöllinen, osa in-porukkaa, erilainen, kovis, rohkea jne. Tällainen henkilö ei tunne olevansa tarpeeksi sellaisena kuin on. Monien kohdalla etenkin isot tatuoinnit ovat merkki huonosta itsetunnosta. Ja loppujen lopuksi kaikkien noiden halujen takana on halu olla onnellinen tai onnellisempi!
Totuus on, että kun yrittää olla jotain noista yllä olevista asioita, niin todellisuudessa on niiden vastakohta. Ei kukaan ole cool tai rohkea tatuointiensa kautta. Ei lohikäärmetatuointi tee kenestäkään kovista. Nämä asiat kumpuavat sisältä. Toinen hyvä esimerkki tästä on vuosi pari sitten muodissa olleet t-paidat ja lippikset, joissa luki ‘No Fear’. Ainoastaan sellainen henkilö, joka pelkää, laittaisi tällaisen paidan päälleen. Todella rohkea henkilö tuskin osaisi tällaista tuotetta. Mitä sinä yrität peittää tatuoinneillasi? Muutamia mahdollisuuksia: Pahaa oloasi? Pelkoa, että ole tavallinen? Pelkoa, että olet pelkuri? Pelkoa, että et ole cool?
Samoin merkkivaatteita, isoja logoja ja muita vastaavia villityksiä käytetään peittämään huonoa itsetuntoa. Olen itsekin ollut niiden vanki, joten en ole yhtään sen parempi kuin muutkaan. Mutta iän mukana on tullut myös varmuutta, että olen ihan ok enkä tarvitse jotain räikeällä logolla varustettua paitaa pönkittämään huonoa itsetuntoani. En suinkaan tarkoita, ettei saisi pukeutua muodin mukaan, mutta jos katsot ympärillesi, niin huomaat, että ne henkilöt, joilla täytyy aina olla viimeisimmät muotivaatteet, vempaimet ja isoimmat logot, ovat eniten muodin eli kaupallisuuden vankeja. Tietenkin tässäkin kuten kaikessa on poikkeuksia, eli jos muoti on aidosti se meidän oma juttu, niin silloin muodin seuraamien tapahtuu oikeista syistä.
Muotivillitykset, lävistykset ja tatuoinnit saattavat näyttää harmittomalta jutulta, mutta se kuvastaa hyvin ihmisen luonnetta paljon syvemmältä. Jos sinä olet säästynyt tatuoinneilta, niin minkä (muoti) villityksen vanki sinä olet? Mitä se sinulle merkitsee? Miten se hallitsee sinua? Mitä yrität sen kautta todistaa? Mitä toivot sen sinulle antavan? Mitä se todellisuudessa antaa sinulle? Miten se rajoittaa sinua?
*****
- Mikä on meidän vastuumme ympäristössämme? Mikä on meidän vastuumme jos huomaamme, että ystävä /perheenjäsen on masentunut, alkoholisoitunut, huumeiden käyttäjä, menee läpi seksuaalista identiteettikriisiä, lihoo jne? Onko meidän vastuulla nostaa kissa pöydälle ja yrittää auttaa heitä?
Juuri siksi, että emme ota tarpeeksi vastuuta ympäristöstämme, meillä on niin paljon ongelmia niin yksilöinä kuin yhteisönä. Olemme oppineet virheellisesti, että esim.rikollisen ilmiantaminen on väärin. Tämä on median luoma kuva.
Ongelma etenkin perheenjäsenten auttamisessa on usein myös se, että hyökkäämme toista vastaan räyhäämällä ja syyttämällä. Tämä vain aiheuttaa lisää sitä, mitä yritämme sillä poistaa.
Tärkeää kaikessa auttamisessa ja toisten tukemisessa on osoittaa heille neutraalisti, ilman minkäänlaista syyttämistä tai hyökkäämistä, että olemme huolissamme heistä. Kenestäkään ei tule huumeriippuvaista viikossa tai kahdessa, vaan se vie kauan aikaa. Eli monet ongelmat alkavat ja kasvavat salakavalasti emmekä itse huomaa, kuinka monta likakiloa on tullut tai kuinka alkoholisoituneita todellisuudessa olemme.
Myötätunto, aito tuki, anteeksianto ja toisen hyväksyminen ovat meidän parhaat työkalumme toisen auttamisessa. Emme voi pakottaa ketään laihduttamaan, joten älä edes yritä sitä. Parasta on vetää ystävä syrjään ja kertoa hänelle huolemme niin, että hän ymmärtää, että haluamme todella auttaa. Älä suutu, jos hän vähättelee huoliasi. Jos hän ei halua apua, niin anna hänen olla. Mutta heti jos hän mitenkään osoittaa, että on valmis apuusi, käytä tilaisuus hyväksesi. Joskus auttaminen on myös sitä, että antaa toisen iskeä päänsä seinään tarpeeksi monta kertaa.
Tärkeää on pitää huolta myös lopusta perhettä, jotta yksi henkilö ei vetäisi koko porukkaa mukanaan pohjalle. Etenkin parisuhteissa ja perheasioissa on tärkeää nähdä oma osuutemme ongelmissa. Meillä on niissä usein paljon isompi osuus kuin luulemmekaan.
Mutta miten on? Jos näet pienen lapsen itkevän yksin pimeällä kujalla, pitääkö sinun soittaa poliisille? Onko tämä lapsi sinun vastuullasi? Miten on raiskauksen suhteen? Pahoinpitelyn? Varkauden? Tulipalon? Lapsen hyväksikäytön? Ilkivallan? Huumeiden myynnin? Huumeiden käytön? Liiman haistelun? Rikollisuuden? Jengien?
Huumeet tulevat olemaan yksi tulevaisuuden suurin haaste. Suomessa se on vasta aluillaan, mutta monessa maassa asiat ovat paljon pahemmin kuin mitä niistä kerrotaan julkisesti. Mikään maa ei halua julkisesti tunnustaa, että sillä on paha huumeongelma. Tilastoja vääristellään mielin määrin. Eräs tällainen tilastojen väärentäminen tapahtui Suomessa jotain 10 vuotta sitten. Suomessa oli suhteessa paljon enemmän pidätyksiä kuin muualla Euroopassa, eli sellaisia tapauksia joissa henkilö viedään putkaan yöksi. Suurin osa näistä oli tietenkin juopumuspidätyksiä. Suomessa muutettiin tilastointia niin, että henkilö kirjattiin vain yhden kerran vuodessa, eli jos sama juoppo joutui putkaan seuraavalla viikolla, tätä yöpymistä ei enää tilastoitu. Näin saatiin Suomen numerot näyttämään samalta kuin Euroopassa.
Huumeista. Esimerkiksi USA:ssa ja Kamputseassa, jossa juuri olin parin viikon reissulla, tietyt helposti saatavat ja halvat kovat huumeet ovat suuri ongelma. On vain ajan kysymys kunnes nämä huumeet rantautuvat myös Suomeen, ellemme tee asialle jotain. Niinpä kehotankin sinua lukija soittamaan (nimettömänä) poliisille, jos epäilet mitään laitonta toimintaa. Moni nyt rappioitunut linnassa istuva tai jopa kuollut henkilö olisi ollut erittäin tyytyväinen, jos joku olisi ilmiantanut hänet silloin, kun se ei vielä ollut liian myöhäistä. Myös minä olisin nuorena voinut joutua väärälle polulle. Onneksi erään typeryyden (näpistyksen) takia jouduin menemään isän kanssa poliisin juttusille, tämä tapaus oli minulle käännekohta.
Jos näet jonkun nuoren haistelevan liimaa ja soitat hänestä poliisille, niin tällä nuorella tulee olemaan pieni mahdollisuus, että hänen elämänsä tulee muuttumaan. Yleensä ongelma ei ole lapsessa, vaan se on lähtöisin hänen kotoaan. Se, että poliisi tuo lapsen kotiin, saattaa olla se sysäys, joka aiheuttaa koko perheen asioiden muuttumisen parempaan suuntaan. Se on ainakin varmaa, että niin kauan kuin kukaan ei välitä lapsesta, minkäänlaista muutosta ei tule tapahtumaan.
Huumeiden myynti ei ole samaa ’viatonta’ toimintaa kuin aikoinaan pimeän kossupullon myynti lauantai-iltana jollekin janoiselle. Nyt puhumme suuresta katastrofista, joka vain pahenee vuosi vuodelta. Meillä on vielä mahdollisuus pysäyttää se, mutta se vaatii sinun aktiivisen osanoton muullakin tavoin kuin vain valistamalla huumeiden vaaroista.
Tämä on tavallaan sama kuin roskaisen puisto. Se täytyy jonkun puhdistaa, ei ne roskat itsestään sieltä minnekään lähde. Kun puisto on kerran kunnolla puhdistettu, niin sen jälkeen se on paljon helpompi pitää puhtaana.
*****
tammikuu 27, 2008 kello 7:09 |
puhuit paljon tatuoinneista mitä sivustoasi lueskelin.. itseasiassa katselin juuri hienoja tatskoja netistä, ja tais olla “tatuointi” googlessakin jolla tänne sivuille löysin.. noh kuitenkin, silmiin pistävää.
tatuoinnit ovat monelle harrastus, joillekin työ(hyvin pienelle prosentille) kuitenkin, mutta.. itselläni on vain 1 noin peukunpäänkokoinen itsetehty tatuointi ajalta jolla ne eivät todellakaan olleet muodissa, joten luulen että minulla on “oikeus” valittaa, ilman että puolustelisin vain kuvia kehossani.
olen täysin suomalainen, kuitenkin nykymaailmassa kulttuurit kantavat aika pitkälle (kuten se, että ellet syö lihaa olet paska saamaton hippi) jne. en ymmärrä tekstistäsi sitä, miksi, jos synnyt suomeen, sinun pitää olla ja kannattaa täysin suomalaisia perinteitä? (tai muuten olet feikki (?) )
(tiedän, et ihan suoranaisesti sanonut, mutta kummastelit miten on suomalaisen mahdollista omata maori-tahiti tatskoja jne)
mun mielestä, suomen ns. “kulttuuri” on hyvin epäterveellinen etenkin ruokailutottumuksineen, tupakointi TODELLA yleistä, ainoat sallittavat päihteet alkoholi (jolla tupataankin vetämään koppa pariksi päiväksi sekaisin joka viikonloppu väh.)
myöskin suomalaista “uskoa” on vaikea noudattaa, sitä ei käytännöllisesti katsoen ole. kakarat kirjataan kirkon kirjoihin 2 päivää vanhoina, piiri jotka käyvät seurakunnissa yms. tilaisuuksissa on todella pieni. raamattu on karsittu, entinen valtamonopoli.
näissä olosuhteissa rupeaa ajatteleva ihminen helposti tähyilemään jotain muuta. jotkut kurkottelee taivaaseen pelastusta (tosin miksi taivaaseen? mehän ollaan avaruudessa!) jotkut muuttavat elintapojaan, ehkä kokonaan pois, jotkut taas vaipuvat epätoivoon.
on siis kiellettyä, ihailla tai yrittää olla kuuluvaksi perinteisiin jotka kuuluivat muinais(hyvästä syystä)kulttuureille, jotka sotivat länkkärijättiläistä vastaan kun mokomat oli tulossa vetämään viidakon päälle asfalttia ?
kuitenkin. monella ihmisellä tosiaan on lohikäärmetatska, koska se on cool. toisilla taas on ihon alta tulevia ruuveja ja muttereita muistuttamassa miten koneita ollaan.
ja..
jos aina ajattelisi, et voi perse, en viitti nyt tehdä tätä, koska kuitenkin ku oon 70, kaduttaa. tosiasiassa, niin avaria kuin nämä meidän mummelit nyt ovatkin, moni osaa hyväksyä aikaisemmat töppäyksensäkin siinä vaiheessa kainalosauvoilla, ehkä nauraenkin kun on jöllin kokonen lohikäärme ränsistyneiden luiden päällä.
mutta sitä ei ole mukava miettiä, miksen ole tehnyt mitään mitä olen halunnut, sentakia koska olen ajatellut etten ehkä haluakkaan, kun makailen tässä vuoteenomana loppuelämän.
no oli miten oli. jatkan kamppailuani suomalaista nyky-kulttuuria vastaan
toistaiseksi pahasti alakynnessä, en ole päässyt eroon röökistä, en ole ajatusta pidemmälle mennyt tuon lihansyönnin/ruokailutottumusten kanssa. olen viimeksi valehdellut tänään.. lista jatkuu..
nonnih.
tammikuu 27, 2008 kello 9:17 |
Kiitos palautteesta.
Miksi olen ’vastaan’ eri kulttuurien tatuointien ottamista on se, että esim. 50-100 vuotta sitten, kun vain merimiehet ottivat tatuointeja, niin jopa heille se oli rituaali tai jonkinlainen merkki missä on tullut seilattua. Jos tavallinen maakrapu tatuoi ankkurin käsivarteensa, niin kunnon merimiehet nauroivat hänelle. Ankkuri käsivarressa merkitsi merimiehelle sitä, että tämä henkilö on kiertänyt jonkun verran eri meriä. Eli se oli vähän kuin sotaväessä on mitalit tai natsat hihassa. Mitä enemmän näitä tatuointeja oli eri maailman kolkista, sitä enemmän tämä kaveri oli kiertänyt meriä.
Nykyään ihmiset ottavat tatuointeja ilman niihin liittyvää syvällisempää merkitystä joka oli esim. merimiehillä ja eri kulttuureilla kuten Maorit jne. Enne ne piti ansaita, nyt ne ostetaan, jolloin niiden todellinen merkitys häviää.
Ja syy miksi niitä ostetaan on se, että niillä yritetään todistaa jotain, kuten että olen cool, kovis, rankka, pelottava, maailmaa nähnyt, en ole pelkuri, en ole nörtti tai homo jne. Mutaa herää kysymys: Minkälaisen henkilön täytyy yrittää todistaa jotain? Vastaus: Sellaisen joka pelkää, että ei ole sitä mitä yrittää todistaa! Ei todellisen coolin tai kovikseen tarvitse tatuoinneilla, lävistyksillä, nahkavaatteilla tai kaikenmaailman ketjuilla todistaa mitään. Aito rankka tai cool kundi erottuu joukosta ilman yhtään mitään ulkoisia hilavinksuttimia. Esim. kaikille tuttu kova kundi: James Bond joka on cool, hän ei tarvitse tatuointeja , koska cool tai ’kova kundi’ kumpuuaa meidän sisältä. Vaikka on Bondillakin oma munanjatkeensa: Aston Martin auto.
Mutta noin yleisesti mitä enemmän yritämme todistaa jotain, sitä vähemmä olemme sitä.
Eikä minulla ole mitään vastaan pientä tatuointia, mutta liika on siinäkin liikaa. Ja etenkin täällä Thaimaan lämmössä näkee päivittäin näitä kovia kundeja ja mimmejä jotka kävelevät ilman paitoja kaikkialla vain näyttääkseen kuinka kovia he ovat. Mieti mitä joku 50 mies ajattelee, kun ottaa uuden ison Musta Pantterin tai lohikäärmeen kuvan keskelle selkää????? Mitä hän yrittää sillä viestittää? Sitä että on kova kuin pantteri? Rohkea kuin lohikäärme?
)
Ja siinäkään ei ole mitään pahaa jos tatuoi koko vartalon, mutta se olisi hyvä tehdä oikeista syistä, eikä siitä että yrittää olla kovis, mitä ehkä noin 90 % tämän päivän tatuoinnista on. Ja suurin ongelma tatuointien kanssa on, että ne ovat lähes pysyviä, niitä ei hoidetaankaan ihan niin helposti pois kun esim. vaaleanpunaisen hiusvärin tai monet muut in jutut. Ja kuten on käynyt aikanaan kaikille muillekin in jutuille, niin käy tatuoinnillekin – se menee muodista pois. Sitten alkaa valitus ja laser klinikoilla juoksu.
huhtikuu 3, 2008 kello 20:23 |
Lesta
huhtikuu 4, 2008 kello 3:37 |
Lesta. Hyvä idea… kiitos paljon. Mun Espaniankieli onkin päässyt vähän ruostumaan sitten Los Angelesin aikojen…
LESTA: Learn English/Spanish Through the Arts.
elokuu 4, 2009 kello 13:58 |
Katselin tässä itselleni uutta..kyllä ..lohikäärme tatuointia , kun törmäsin tähän blogiin.
Luulette varmaan minun olevan valtavirran mukana kulkeva juureton muotihörhö?? tai joku wannabe pahis??
Minulle tatoinnilla on eri merkitys, kuin se että se olisi muotia tai , että se tekisi minusta kovan tai coolin muijan( ? )
Jokainen kuva jonka nahkaani annan hakata symboloi minulle tärkeää asiaa, sellaista jonka haluan säilyttää myöskin ulkopuolella päätäni.
Ihmettely ja kauhistelu jääköön sitten muiden asiaksi.
Minulle tatuionnit ovat osittain kunnian osoituksia asoille jotka olen voittanut tai saavuttanut elämässani , kuten lapseni ja nahkaani tatuoitu syntymäaikansa.
Se onkin siis päätynyt iholleni, lohikäärmeiden muodostaman sydämmen sisälle…
Miksi lohikäärme…? Miksi ei ? Meillä se symboloi pahuutta,,Kiinassa onnea ,voimaa ja onhan nuo Keltitkin vielä.
Kun elän tällä sinisellä pallolla, minulla on sisaria ja veljiä sen joka kolkassa. Miksi en käyttäisi heidänkin kuviaan?
Nehän ovat vaan kuvia,,eikö vain. Me ihmiset muodostamme niiden merkityksen ,pohjaten ne omiin haluihimme ,pelkoihimme, kulttuuriimme ja ymmärryksemme tasoon.
Iso osa tatuoinneistani ovat paikoissa joista ne eivät näy, ellen itse niin halua.
Kuvat ovat minua varten, , ei muiden katsottavaksi.
Huumeita en käytä , enkä päihteitä..ja ehkä jonain päivänä annan Ainolle paikan iholtani…ja niin olihan siinä Kalevalassa Louhikäärmekkin..
Ovathan ne sitten joskus ryppyjen ja maksaläiskien peitossa…
antaa olla vaan..taitaa silloin olla muut jutut mielessä kuin se, miltä näyttää muiden mielestä. Tai mitä muut minusta ajattelevat.
Kyllä ne miehilläkin roikkuvat ja venyvät kasvavan vatsan ylitse, tatuoinnit siis.
Mikäs sen hienompaa kuin elämä.!! Siitä pitääkin jäädä ryppyjä iholle,
roikkuvia käsivarsia ja vatsan kumpua. Me vanhenemme.
Eletty elämä näkyy ja on kauniinpaa kuin se mitä lehdissä näkee…..
Onko naisille kielletyä omistaa vanhat kasvot tai vartalon? ?
Mitäs siitä jos lohikäärmeelleni on tullut vanhana hieman pidempi häntä?
Ja kyllä minä aion mennä iltapuvussa vielä 75 vuotiaanakin ylpeänä itsestäni ja eletystä elämästäni vaikka kuvani olisivatkin rypyillä.
Miksi se etenkin naisilla on kamalaa?
Olettehan oikeutettuja mielipiteisiinne , mutta tuo rumuus on edelleenkin vain mielipide.
Yhtenä argumenttinä oli ,etten ole onnellinen tälläisenä kuin olen? Etenkin jos omistan isoja tauointeja.
En ole koskaan tuntenut itseäni huonommaksi tai rumemmaksi kuin muut. Olen onnellinen omista vanhemmistani jotka antoivat minulle vahvan luottamuksen ja rakkauden kasvaa sellaiseksi kuin olen.
Olen siis onnellinen tälläisenä, tatuoituna tai ilman.
Tässä kysymys; Onko onnellisuus kaupallistettu? Muotia? ?
Osassa tekstiä oli myöskin huomioitu ihmisten koko ja seksuaalinen suuntaus.
Onneksi olemme erilaisia. Se on rikkaus, ei este onnelle. Ei syy syrjintään tai eriarvoisuuteen.!!
Solitarity!!!
En yleensä kommentoi tälläisiä juttuja , tällä kertaa yleistyksiä rajuista aihesta , huumeista pedifiliaan.
Kaikki luettellut asiat ovat tärkeitä keskustelun aiheita..tatuoinnit muotivillityksen takia osittain eivät enää merkitse merimiestä, vankilaa, jengiä.
Maat joista oli kirjoitettu ihmisarvolla on huono asema. Myös eläimien kohtelu on niissä huonoa. Yleistänhän nyt toki.
Meilläkin samat ongelmat ovat yhteiskunnassamme läsnä..keskustelu ja lastemme , erityisesti tyttöjen kasvatus ja arvostus ovat tässäkin avain asemassa. (mehän isoksi osaksi kasvatamme lapsemme)
Tatuointien paheksuminen ei paranna huumeaddiktiota, pedofiliaa ,perheväkivaltaa eikä vähennä eläinrääkkäyksiä.
Minun mielipiteeni on (korostan, että tämä on minun mielipiteeni )
että maailma muuttuu vain jos teemme asioille jotain. On se sitten suvaitsevaisuutta tai toisistamme huolehtimista. Muutos tapahtuu vain ottamalla vastuuta teoistamme , toisistammme. Huomioimatta missä asumme tai miltä näytämme.
Toivonkin että pitäisimme heikoimmistamme hyvän huolen.
Olemme yhtä kehittyneitä sivilisaationa kuin se miten me heikompiosaisia kohtelemme.
Kaikkia kohtia en vaivaudu kommentoimaan..kuten kirjoitettiin poimein osan kohdista mieleni mukaan.
Tällä haluan kertoa omaavani oikeuden kantaa kehollani oman eletyn elämäni polut. Niin hyvät kuin pahatkin polkuni.
Olen onnellinen ja ylpeä asuessani täällä koto Suomessa.
Täällä voimme olla erimieltä asioista tarvitsematta pelätä henkemme ja terveytemme puolesta.
Kiitos siitä isovanhemmilleni jotka sen puolesta sotivat!!!
peace.love.serenity.
elokuu 4, 2009 kello 14:04 |
Katselin tässä itselleni uutta..kyllä ..lohikäärme tatuointia , kun törmäsin tähän blogiin.
Luulette varmaan minun olevan valtavirran mukana kulkeva juureton muotihörhö?? tai joku wannabe pahis??
Minulle tatuoinnilla on eri merkitys, kuin se että se olisi muotia tai , että se tekisi minusta kovan tai coolin muijan( ? )
Jokainen kuva jonka nahkaani annan hakata symboloi minulle tärkeää asiaa, sellaista jonka haluan säilyttää myöskin ulkopuolella päätäni.
Ihmettely ja kauhistelu jääköön sitten muiden asiaksi.
Minulle tatuoinnit ovat osittain kunnian osoituksia asoille jotka olen voittanut tai saavuttanut elämässani , kuten lapseni ja nahkaani tatuoitu syntymäaikansa.
Se onkin siis päätynyt iholleni, lohikäärmeiden muodostaman sydämen sisälle…
Miksi lohikäärme…? Miksi ei ? Meillä se symboloi pahuutta,,Kiinassa onnea ,voimaa ja onhan nuo Keltitkin vielä.
Kun elän tällä sinisellä pallolla, minulla on sisaria ja veljiä sen joka kolkassa. Miksi en käyttäisi heidänkin kuviaan?
Nehän ovat vaan kuvia,,eikö vain. Me ihmiset muodostamme niiden merkityksen ,pohjaten ne omiin haluihimme ,pelkoihimme, kulttuuriimme ja ymmärryksemme tasoon.
Iso osa tatuoinneistani ovat paikoissa joista ne eivät näy, ellen itse niin halua.
Kuvat ovat minua varten, , ei muiden katsottavaksi.
Huumeita en käytä , enkä päihteitä..ja ehkä jonain päivänä annan Ainolle paikan iholtani…ja niin olihan siinä Kalevalassa Louhikäärmekkin..
Ovathan ne sitten joskus ryppyjen ja maksaläiskien peitossa…
antaa olla vaan..taitaa silloin olla muut jutut mielessä kuin se, miltä näyttää muiden mielestä. Tai mitä muut minusta ajattelevat.
Kyllä ne miehilläkin roikkuvat ja venyvät kasvavan vatsan ylitse, tatuoinnit siis.
Mikäs sen hienompaa kuin elämä.!! Siitä pitääkin jäädä ryppyjä iholle,
roikkuvia käsivarsia ja vatsan kumpua. Me vanhenemme.
Eletty elämä näkyy ja on kauniinpaa kuin se mitä lehdissä näkee…..
Onko naisille kielletyä omistaa vanhat kasvot tai vartalon? ?
Mitäs siitä jos lohikäärmeelleni on tullut vanhana hieman pidempi häntä?
Ja kyllä minä aion mennä iltapuvussa vielä 75 vuotiaanakin ylpeänä itsestäni ja eletystä elämästäni vaikka kuvani olisivatkin rypyillä.
Miksi se etenkin naisilla on kamalaa?
Olettehan oikeutettuja mielipiteisiinne , mutta tuo rumuus on edelleenkin vain mielipide.
Yhtenä argumenttinä oli ,etten ole onnellinen tälläisenä kuin olen? Etenkin jos omistan isoja tatuointeja.
En ole koskaan tuntenut itseäni huonommaksi tai rumemmaksi kuin muut. Olen onnellinen omista vanhemmistani jotka antoivat minulle vahvan luottamuksen ja rakkauden kasvaa sellaiseksi kuin olen.
Olen siis onnellinen tälläisenä, tatuoituna tai ilman.
Tässä kysymys; Onko onnellisuus kaupallistettu? Muotia? ?
Osassa tekstiä oli myöskin huomioitu ihmisten koko ja seksuaalinen suuntaus.
Onneksi olemme erilaisia. Se on rikkaus, ei este onnelle. Ei syy syrjintään tai eriarvoisuuteen.!!
Solitarity!!!
En yleensä kommentoi tälläisiä juttuja , tällä kertaa yleistyksiä rajuista aihesta , huumeista pedifiliaan.
Kaikki luettellut asiat ovat tärkeitä keskustelun aiheita..tatuoinnit muotivillityksen takia osittain eivät enää merkitse merimiestä, vankilaa, jengiä.
Maat joista oli kirjoitettu ihmisarvolla on huono asema. Myös eläimien kohtelu on niissä huonoa. Yleistänhän nyt toki.
Meilläkin samat ongelmat ovat yhteiskunnassamme läsnä..keskustelu ja lastemme , erityisesti tyttöjen kasvatus ja arvostus ovat tässäkin avain asemassa. (mehän isoksi osaksi kasvatamme lapsemme)
Tatuointien paheksuminen ei paranna huumeaddiktiota, pedofiliaa ,perheväkivaltaa eikä vähennä eläinrääkkäyksiä.
Minun mielipiteeni on (korostan, että tämä on minun mielipiteeni )
että maailma muuttuu vain jos teemme asioille jotain. On se sitten suvaitsevaisuutta tai toisistamme huolehtimista. Muutos tapahtuu vain ottamalla vastuuta teoistamme , toisistammme. Huomioimatta missä asumme tai miltä näytämme.
Toivonkin että pitäisimme heikoimmistamme hyvän huolen.
Olemme yhtä kehittyneitä sivilisaationa kuin se miten me heikompiosaisia kohtelemme.
Kaikkia kohtia en vaivaudu kommentoimaan..kuten kirjoitettiin poimein osan kohdista mieleni mukaan.
Tällä haluan kertoa omaavani oikeuden kantaa kehollani oman eletyn elämäni polut. Niin hyvät kuin pahatkin polkuni.
Olen onnellinen ja ylpeä asuessani täällä koto Suomessa.
Täällä voimme olla erimieltä asioista tarvitsematta pelätä henkemme ja terveytemme puolesta.
Kiitos siitä isovanhemmilleni jotka sen puolesta sotivat!!!
peace.love.serenity.
elokuu 4, 2009 kello 15:30 |
Vastaus Eijalle: Hei Eija, kirjoittamasi pohjalta aistin, että sinulla näyttää olevan ne oikeat syyt ottaa tatuointeja, joten siitä vaan. Olen tatuointeja vastaan muotivillityksensä, en elämänkatsomuksena. Suurin osa asioista mitä me teemme on joko brassailua, ison egon aiheuttamaa tai pakoa ahdistuksesta, oli se sitten purjehtimista tai tatuointia jne.. Yleensä purjevene ostetaan jotta päästään näyttämään itselle ja muille oma varallisuus ja tai se hankitaan jotta se toisi meille lisää onnellisuutta jota kaipaamme. On myös henkilöitä jotka ostavat purjeveneen oikeista syistä, heille purjehtimien on kaikki kaikessa. Näin on myös tatuointien kanssa, on ihmisiä joille se on tärkeää ja he tekisivät sitä vaikka se ei olisi in.
Eli yritän tekstilläni varoittaa sellaisia henkilöitä jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan, vaan menevät helposti muotivirtasuteen mukana… tukan värin voi muuttaa, muoti kuteet voi heittää nurkkaan kun ne menevät muodista pois, mutta tatuoinnit jäävät iankaikkisesti.
Ja vaikka tatuointi itsessään tulisi pysymään muodissa seuraavat 100 vuotta, niin eri aiheet menevät siinä muodista pois, kuten esim. kiinalaiset merkit eivät enää ole muodissa. Eli monet hakkaavat kehonsa täyteen merkkejä ja kuvia jotka ’vanhenevat’ muutamassa vuodessa. Kuinka fiksua tää on, sitä kelpaa miettiä! Etenkin kun ne merkit ei 90% ihmisille merkitse mitään muuta kuin, että ne sattuivat olemaan juuri silloin muotia.